Blog

Advocaat van de Nacht: ‘Me, myself and I’

  • 24 maart 2015

Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn vierde column hieronder of ga naar Clublife Magazine.

Me, Myself and I
We weten nu dat ‘muziekrechten’ uit auteursrechten en naburige rechten kunnen bestaan. Weten we nu alles? Nee. Aan een artiest kleven namelijk nog veel meer interessante rechten. Voor iedere artiest geldt namelijk dat hij of zij in potentie een brand is, een artiestenmerk. Van huis uit zal de ene artiest daar meer feeling mee hebben dan de ander, maar een goed op de artiest afgestemd management en dito PR strategie kunnen in principe iedere artiest de juiste kant op masseren zonder dat het geforceerd overkomt.

Afgelopen week was ik op South By Southwest (SXSW) in Austin, Texas. SXSW is een van de belangrijkste muziekconferenties- en festivals ter wereld. Ook daar bleek weer dat naast muzikale inhoud image everything is. De manier waarop je jezelf als artiest neerzet is – naast dat je muziek credible moet zijn – een zeer belangrijk middel om op te vallen. Zeker als er om je heen honderden acts om de aandacht van de vele muziekprofessionals (o.a. A&R’s, boekers, promotors en journalisten) schreeuwen. Of je nu rocker, DJ of beatmaker bent, waaraan ben jij te herkennen?

Waar moet je dan aan denken? Neem om te beginnen je artiestennaam, logo en look and feel. Visuele presentatie is (ook) key. Naam en logo zijn ook bepalend voor de billing op de flyers en in andere promotionele uitingen voor optredens. Social media accounts en in mindere mate websites zijn vandaag de dag de belangrijkste visitekaartjes voor artiesten. Duizenden volgers zien realtime hoe jij jezelf presenteert. Met humor en gevoel voor actualiteit en tijdgeest. Het image van een artiest kan verder bepaald worden door uiterlijk en styling en de omgang met media en achterban. Het zijn letterlijk communicerende vaten. Volledig in samenhang met de muziek natuurlijk.

Juridisch gaat het dan om handelsnaam- en merkrechten op de artiestennaam, portret- en imagerechten op het artiestenportret, eventuele auteurs-, merk- en modelrechten op logo’s, design en look and feel en gebruiksrechten op social media accounts en domeinnamen. Denk ook aan personarechten op de stem en andere typische persoonskenmerken en biografische bijzonderheden van een artiest. Centraal staan de persoon van de artiest en de middelen waarmee hij of zij zich naast muziek onderscheidt van anderen. Me, Myself and I. Voor merk- en modelrechten geldt dat tijdige registratie een must is om te voorkomen dat een ander er mee vandoor gaat.

Waarom zijn deze rechten zo belangrijk? Niet alleen ter promotie en verkoop van muziek en optredens. Deals op het gebied van sponsoring, merchandise en endorsements kunnen zeer lucratief zijn en helpen een artiest daarnaast om zijn of haar image op of verder uit te bouwen. De hiervoor genoemde rechten zijn dan de gouden eieren die in onderhandelingen op tafel komen te liggen.

Iemand die laat zien hoe het moet is Pharrell Williams. Zijn samenwerking met Bionic Yarn en G-Star is een schoolvoorbeeld van branding waarbij merkbeleving en maatschappelijke betrokkenheid samensmelten. De verkoop van toffe jeans gemaakt van gerecycled plastic uit de oceaan zal de verkoop van zijn muziek alleen maar verder opdrijven. Altijd handig in een tijd waarin je muzikaal onder vuur bent komen te liggen van de erven van Marvin Gaye.

Tags: , , , , , , , , , , ,