Blog

Sleeping with the enemy?

  • 1 oktober 2013

In Muziekwereld zijn de algemene valkuilen in boekings- en managementcontracten eerder aan de orde geweest. In deze bijdrage focus ik mij op een aantal belangrijke issues die door recente rechtspraak actueel zijn en steeds vaker terugkomen in onderhandelingen over dit soort contracten. Het gaat daarbij vooral om de vraag hoe de relatie tussen artiest en boeker en/of manager juridisch gekwalificeerd kan worden en wat daar dan de gevolgen van kunnen zijn, met name natuurlijk bij beëindiging van die relatie. Let wel,…

Prince en de Negende van Mahler

  • 1 juli 2013

Onlangs ontstond ophef over de uitzetting van enkele toeschouwers tijdens twee ingelaste concerten van Prince. Zij waren door beveiligers betrapt op het maken van foto’s en filmpjes van het optreden van His Royal Badness. Het gerucht gaat zelfs dat een journalist werd aangesproken op het gebruik van zijn Moleskine notitieboekje. En recent verstoorde een man de uitvoering van de Negende symfonie van Mahler in de Grote Zaal van Het Koninklijk Concertgebouw door achter elkaar ongeveer twintig foto’s te maken. Zowel…

De embedded hyperlink vogelvrij verklaard

  • 1 april 2013

In mijn kleine juridische kroniek van het muziekrecht over het jaar 2012 stipte ik het vonnis inzake Nederland.FM al even aan als de uitspraak die de meeste stof deed opwaaien. Met name in de juridische wereld pleiten deskundigen voor of tegen de uitkomst in deze zaak. In onze muziekwereld bleef het opvallend rustig. Zowat alleen muziekblog Kicking The Habit kwam in opstand, mede naar aanleiding van de eis van Buma/Stemra dat voor plaatsing van embedded hyperlinks in recensies op Kicking The Habit een licentiefee betaald…

Tweede deel: overzicht van spraakmakende rechtszaken uit 2012

  • 1 januari 2013

Als vervolg op mijn eerste kleine juridische kroniek van het muziekrecht over het jaar 2011 in deze Muziekwereld het tweede deel dat spraakmakende zaken uit het kalenderjaar 2012 bevat. Ook deze keer blijf ik weer op basis van dezelfde uitgangspunten in de buurt van de muziekpraktijk. Anders dan in de vorige kleine kroniek heb ik nu wel een gepubliceerde uitspraak van de Vaste Commissie Plagiaat (VCP) van Buma/ Stemra in het overzicht verwerkt. Deze VCP-uitspraken worden in toenemende mate wel gepubliceerd….

Beats me! This is the end

  • 24 december 2012

Met het einde van FRET in zicht zetten wij ons vandaag aan de allerlaatste Beats Me! en benutten wij het moment om nog eens terug te kijken op wat er in deze rubriek allemaal de revue heeft gepasseerd. Nadat we in 2008 begonnen met een meervoudige bloemlezing over de verdeling van de muziekrechtentaart – de basis – hebben wij het verschil tussen overdracht van rechten en licentie aangestipt, is stilgestaan bij de morele rechten van muziekauteurs en artiesten, hebben wij…

Eerste deel: overzicht van spraakmakende rechtszaken uit 2011

  • 19 december 2012

Na eerder voor Muziekwereld op willekeurige wijze kleine juridische kronieken gemaakt te hebben op het gebied van elektronische muziek, jazzmuziek en het Nederlandse lied, is wat mij betreft de tijd rijp om eens in de zoveel jaar een kleine kroniek te maken van het algemene muziekrecht. Om een kleine inhaalslag te maken in deze bijdrage het jaar 2011. In Muziekwereld 2013/1 komt het jaar 2012 aan bod. In beide jaren is het nodige gebeurd. Het vakgebied staat nooit stil, hetgeen…

The Pirate Bay: the story continues

  • 19 december 2012

In mijn vorige bijdrage voor Muziekwereld heb ik een opmaat gegeven naar het strijdtoneel waarop piraterijbestrijder BREIN en een aantal internet-providers zich momenteel bevinden. Aanleiding voor deze principiële juridische strijd is de inmiddels door talloze rechters onwettig geoordeelde activiteiten van The Pirate Bay. In deze bijdrage ga ik in op de belangrijkste door de internet-providers in stelling gebrachte argumenten teneinde de door BREIN gevorderde blokkade van de website(s) van The Pirate Bay en daaraan gekoppelde domeinnamen te voorkomen. Gemakshalve laat…

The Pirate Bay: a never ending story

  • 19 november 2012

Met de opkomst van internet nam ook de digitale exploitatie van muziek een aanvang. Eind jaren ’90 van de vorige eeuw was het onder andere Napster dat als een van de eerste mu- ziekplatforms de mogelijkheden liet zien van muziekdistributie via internet. Aanvankelijk zonder toestemming van de rechthebbenden hetgeen Napster uiteindelijk duur is komen te staan. Met Napster was de digitale geest uit de fles en nam illegale muziekdistributie een vlucht. Omdat onder andere legale alternatieven (te) lang op zich…

Beats me! Thuiskopieheffing ook voor MP3!

  • 1 oktober 2012

Breaking nieuws, de Staat moet artiesten een vergoeding betalen! Het Gerechtshof in Den Haag heeft recent geoordeeld dat de staat artiesten een vergoeding moet gaan betalen zolang geen thuiskopieheffing is ingevoerd op mp3-spelers en videorecorders met een harde schijf. Even opfrissen, de thuiskopie regeling: consumenten mogen op grond van de wet voor eigen gebruik een kopie maken van een auteursrechtelijk of nabuurrechtelijk beschermd werk. Dit, zolang het gebruik niet commercieel van aard is en het beperkt blijft tot één of…

NRC Next ‘Kazantip: wekenlang feesten volgens de regels’

  • 9 augustus 2012

Kazantip of Kazantip? Voor internationale festivalgangers was het maar verwarrend allemaal. Wie op internet zocht naar Kazantip 2012 kwam tot de conclusie dat het festival dit jaar zou zijn verhuisd naar Algarve, Portugal. Het bleekt dat er deze zomer twee Kazantip festivals werden georganiseerd, en op beide websites zijn berichten te vinden waarin de organisaties elkaar uitmaken voor rotte vis. Opmerkelijk is dat de organisatoren van Kazantip Portugal de naam ‘Kazantip ’ twee jaar geleden als merk hebben geregistreerd, terwijl…

Page 10of 15: 1 ... 8 9 10 11 12 ... 15