Blog

Get synced! Haal meer uit muzikale synchronisatierechten

  • 7 maart 2010

Tijdens ADE Next op het afgelopen Amsterdam Dance Event (ADE) is door mensen uit het elektronische muziekveld onder meer gesproken over muzikale synchronisatierechten. Vanuit verschillende invalshoeken – makers/artiesten, matchmakers en gebruikers – is door de betrokkenen gesproken over synchro- nisatiedeals waarbij (elektronische) muziek een rol speelt. Daarbij zijn talloze voorbeelden van synchronisatie de revue gepasseerd, zoals de met een Gouden Kalf bekroonde soundtrack van Perquisite voor de speelfilm Carmen van het Noorden, muziek van het duo Kraak & Smaak onder…

Beats me! Prille beloftes

  • 9 februari 2010

Als beginnende, talentvolle en nog niet “getekende” artiest kan het gebeuren dat een manager of boeker voor jou een showcase wil organiseren zodat jij je kan presenteren aan platenlabels. Ook kan het gebeuren dat zo’n manager of boeker gaat leuren met een demo in de hoop dat je uiteindelijk een lucratieve deal kan tekenen bij een gerenommeerd platenlabel. De manager ziet dan hoeveel je waard bent en of hij wel je manager wil worden. In deze spannende beginfase wordt regelmatig…

Beats me! Syncs

  • 9 januari 2010

Vermenging van muziek en beeld wordt ook wel synchronisatie genoemd. Of populairder gezegd: syncing. Denk aan muziek bij films, televisieseries, commercials en games. Denk aan Perquisite en zijn Gouden Kalf voor de soundtrack van de speelfilm Carmen van het Noorden. In één klap sta je met filmmuziek op de rode loper, in de spotlights. Het is wachten op interessante vervolgopdrachten. Een succesvolle sync kan zo een belangrijke opsteker of wending betekenen voor een muzikale carrière. Het recht om muziek samen…

Muziekrechten als speelbal bij faillissement

  • 18 oktober 2009

In de vorige Muziekwereld ben ik ingegaan op de uitoefening van muziek- licenties door licentienemers bij faillissementen van licentiegevers en de mogelijke implicaties op dit punt van het zogeheten Nebula arrest2 van de Hoge Raad. Gebleken is dat een aan een licentienemer verleende muziek- licentie lang niet altijd ongestoord uitgeoefend kan worden als de licentie- gever onverhoopt failliet gaat. De aanhoudende wereldwijde financiële crisis en de recente ondergang van The Entertainment Group (TEG) onderstrepen dat mogelijke faillissementen ook in de…

Beats me! Loonslaven

  • 9 oktober 2009

Het komt regelmatig voor dat beginnende artiesten tijdens hun studie een bijbaan of stageplaats hebben in de muziekindustrie, bijvoorbeeld bij een platenlabel. Niet zelden zal aan deze artiesten gevraagd worden om iets creatiefs te doen, variërend van het helpen bij het afmixen van muziekproducties tot het ontwerpen van artwork, logo’s en de grafische vormgeving van websites. Ook kunnen zaken door elkaar gaan lopen. Denk aan de werkstudent die bij een platenlabel werkt en ook nog in een eigen band zit…

Zijn muzieklicenties faillissementsproof?

  • 9 augustus 2009

In een tijd van wereldwijde financiële crisis gaan talloze ondernemingen failliet. Ook ondernemingen in en om de muziekindustrie merken de gevolgen van deze crisis. De financiële crisis en de omstandigheid dat de traditionele muziekindustrie steeds verder achterop dreigt te raken bij de voortschrijdende technologische ontwikkelingen en de daaruit voortvloeiende nieuwe businessmodellen, maken het niet geheel ondenkbaar dat het aantal fail- lissementen in de muziekindustrie verder zal toenemen. De muziekindustrie is bij uitstek een exploitatienetwerk dat voor een belangrijk deel is…

Beats me! Failliet….

  • 9 mei 2009

Of het nu het gevolg is van de economische crisis, pech of mismanagement, ook entertainmentbedrijven gaan failliet. Wat betekent dat voor jou als je platenmaatschappij, manager, boekingskantoor of het podium waar je geboekt staat failliet gaat? Een bedrijf is pas failliet als de rechtbank het faillissement van het bedrijf heeft uitgesproken. Vanaf dat moment heeft de door de rechtbank aangewezen curator het voor het zeggen. Krijg je nog geld van het failliete bedrijf of weet je niet of je nog…

Use it or lose it

  • 17 april 2009

Muziekuitgavecontracten, ook wel publishing contracten genoemd, worden doorgaans voor een bepaalde periode aangegaan. Wat nu als de muziekauteur tussentijds, ruim vóór het verstrijken van de initiële looptijd, van het contract af wil omdat hij of zij ontevreden is over de prestaties van de muziekuitgever? Is ontbinding dan gerechtvaardigd, en zo ja, wat zijn de rechtsgevolgen? In deze bijdrage staat de tussentijdse buitengerechtelijke ontbinding van muziekuitgavecontracten centraal en wordt aandacht besteed aan de speciale PALM/NMUV/BS-ontbindingsprocedure en de mogelijke consequenties voor de…

Beats me! Artiestenkiekjes

  • 9 maart 2009

Hoe zit het ook alweer met het (her)gebruik van artiestenfoto’s? Mag je zomaar alles wat los en vast zit op de gevoelige plaat vastleggen en deze foto’s (her)gebruiken? Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig maar hangt sterk af van de specifieke omstandigheden van het geval. Artiesten kunnen via hun portret-, image- en personarechten vastlegging en (her)gebruik van foto’s – artiestenkiekjes – aan banden leggen. Kunnen, want de wet komt óók gebruikers tegemoet om te waarborgen dat in alle…

De persoonlijke kant van het 360-graden model

  • 17 februari 2009

Nu de traditionele opbrengsten uit de verkoop van fysieke muziekproduc- ties teruglopen, ligt voor de hand dat het belang van de rechten “rondom” de persoon van de artiest zal toenemen. Muziek en branding gaan hand in hand. In deze bijdrage ga ik in op deze bijzondere categorie “persoon- lijke” rechten, zoals de rechten op het gebruik van artiesten- en/of han- delsnamen, merken, logo’s, domeinnamen, artiestenprofielen, portretten en persona van de artiest. Ook sta ik stil bij de wijze waarop deze…

Page 13of 15: 1 ... 11 12 13 14 15