Blog

Het chilling effect van Kraftwerk I/II op sound sampling

  • 14 april 2014

Sound sampling is inmiddels een volwassen kunstvorm binnen de muziek en al lang geen ‘klankjatten’ meer. Een kunstvorm die vanwege juridische onzekerheid en hoge transactiekosten nog steeds tegen onnodige beperkingen aanloopt terwijl de technische mogelijkheden om te samplen tegenwoordig haast onbeperkt zijn. Duitse en Ameri- kaanse rechters hebben de speelruimte voor samplegebruikers nog kleiner gemaakt en het is de vraag of dat in Nederland ook zal gebeuren. Hoog tijd voor zelfregulerende maatregelen om sound sampling als kunstvorm te stimuleren.

Het gebruik van een sound sample van twee seconden kan al inbreuk maken op de naburige rechten van de fonogram- menproducent. Gelijk het zeven-verschillen-sprookje1 op het gebied van design ging in de muziekwereld het gerucht dat gebruik van een sample van zes seconden zomaar toe- gestaan zou zijn. Als al niet duidelijk was dat dit niet het geval is, heeft het Bundesgerichtshof recentelijk het zes- seconden-gerucht naar het rijk der fabelen verwezen. In zijn twee arresten Metall auf Metall I/II (ook wel bekend als Kraftwerk I/II) maakt het Bundesgerichtshof duidelijk dat feitelijk iedere overname van een in een fonogram vastge- legd geluidsfragment – hoe klein ook – inbreuk kan maken op de naburige rechten van de fonogrammenproducent. De fonogrammenproducent bezit aldus een haast absoluut recht op zijn geluidsopname en ziet zijn investeringen daarmee maximaal beschermd. Goed nieuws voor de fono- grammenproducenten; slecht nieuws voor gebruikers van sound samples. Om sound sampling is in de internationale muziekwereld altijd al veel te doen geweest. Een overzicht.

Lees het volledige artikel..

Tags: , ,