Blog

Advocaat van de Nacht: ‘Last night a lawyer saved my life’

  • 12 februari 2015

Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn eerste column hieronder, of ga naar Clublife Magazine.

Sprookjeswereld
Sprookjes bestaan, zeker in de muziekwereld. Als er boven een contract ‘standaard’ staat, is het toch standaard en kan ik toch gewoon tekenen. Wow, 30% royalties, kom maar door. SENA is toch hetzelfde als Buma/Stemra. Deze catchy naam staat niet bij de KvK ingeschreven dus ik kan deze gewoon gaan gebruiken. Laten we met z’n allen een tof feestje geven, zien we daarna wel weer verder. Nu nog even snel op internet een mooie foto voor de flyer zoeken en klaar. Een samenwerking op lange termijn is toe te juichen, prima dus om voor 10 jaar een exclusieve managementdeal te tekenen. Tuurlijk mag je twee seconden van die track gebruiken, als je maar zorgt dat je met sampling minder dan drie seconden gebruikt. Mijn demotracks stuur ik altijd zomaar naar de labels, er wordt er vanzelf eentje opgepikt. Een boekingsfee van 45% is best redelijk, in ieder geval minder dan 50%. Het is gebruikelijk dat de rechten op mijn merknaam, logo, domeinnaam en social media op naam van de manager of het label worden gezet. Voor wat hoort wat.

Ik werk echt nooit met schriftelijke contracten, mij te officieel. Ik werk al jaren samen op elkaars blauwe ogen, gaat prima. Een BV heb ik echt niet nodig, dat is iets voor multinationals. Er staat geen handtekening onder het contract dus er is geen deal. Van aansprakelijkheid heb ik geen last omdat mijn eenmanszaak de klappen opvangt. Ik heb mijn eventconcept maar meteen gepresenteerd, je weet maar nooit, misschien zijn ze geïnteresseerd. Als jullie het contract graag onder Amerikaans recht sluiten, fine with me, prachtig land. Ik heb geen zin meer om techno te maken, ik ga nu vol voor de easy tunes. Zal mijn label vast wel okay vinden, zo niet, dan doe ik het toch. Ik ben toch de creatief? Met muziekverkoop via internet kan niets meer verdiend worden. Best logisch dat mijn label de helft van mijn inkomsten uit optredens, merchandise en sponsoring incasseert.

25 jaar dance in Nederland
House is my house and your house is mine. Ruim 25 jaar dance in Nederland. Onze DJ’s, producers, VJ’s, labels en events domineren de wereld. And there is more to come. Waar de eerste generaties er relatief lang over deden om de absolute top te bereiken, vliegen de youngsters van nu letterlijk vanuit de schoolbanken naar wereld-gigs. Een ding is in al die jaren niet veranderd: de sprookjes en dito vragen zijn gebleven.

Do’s and don’ts & tips and tricks
De komende tijd zal ik op deze plek de hot topics aanstippen om je als dance professional te stimuleren je legal voelsprieten te gebruiken. De do’s en don’ts, belangrijke ontwikkelingen, sprookjes en leerzame cases van toen en nu. Ik loods je op legal door de nacht. Heb je zelf prangende vragen, valt je iets op, mail dan de redactie en wie weet kunnen we jouw vraag hier speciale aandacht geven.

Tags: , , , , ,