Blog

Beats me! Een JA voor het Europese artiestenmerk

  • 9 februari 2009

De opkomst van Geert Wilders en zijn PVV – “nee tegen Europa” – staat gek genoeg haaks op de toenemende rol van Europa als het gaat om juridische aangelegenheden. Ook als het gaat om merkrechten. Waar we vroeger alleen een Benelux merkenrecht hadden, kan nu ook gekozen worden voor een Europese merkregistratie waarmee met één pennenstreek een exclusief merkrecht verkregen kan worden voor het gehele grondgebied van de Europese Unie. En dat is vooral voor artiesten prettig. Muziek wordt vandaag…

Beats me! Leve de artistieke vrijheid

  • 9 januari 2009

Menig platen- of artiestencontract kent de volgende clausule: “Mocht de ARTIEST onverhoopt zijn of haar artistieke carrière beëindigen, dan wel de aard of stijl van zijn of haar muziekuitvoeringen wezenlijk veranderen, dan heeft het PLATENLABEL het recht de artiestenovereenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen zonder tot enige schadeloosstelling aan de ARTIEST gehouden te zijn, onverminderd alle aan het PLATENLABEL toekomende rechten en plichten.” Met andere woorden: verander je van stijl of genre, dan loop je het risico dat het platenlabel…

De proceskostenveroordeling “Nieuwe stijl”

  • 27 augustus 2008

Vergoeding van alle advocaatkosten bij winst in intellectuele eigendomszaken In deze bijdrage ga ik in op de in 2007 ingevoerde proceskostenveroordeling “nieuwe stijl” in juridische procedures waarbij intellectuele eigendomsrechten centraal staan. Waar voorheen bij winst in civiele procedures aanspraak gemaakt kon worden op vergoeding van de proceskosten – berekend aan de hand van vaste staffels en niet te verwarren met de gemaakte advocaatkosten – komen sinds ruim een jaar bij winst in zaken over intellectuele eigendom de volledige werkelijk gemaakte…

Beats me! – De slagroom op de taart(3)

  • 5 augustus 2008

In de vorige twee edities van Beats Me! zijn wij ingegaan op de collectieve inkomsten die gegenereerd kunnen worden met muziek en “muziekrechten”. Organisaties als Buma, Stemra, SENA en Stichting Thuiskopie zorgen ervoor dat de slagroom aardig opgeklopt raakt. De laatste flinke toef slagroom die onze aandacht krijgt bestaat uit zeg maar de “vrije” vergoedingen voor muziekgebruik. Denk hierbij aan inkomsten die voortvloeien uit licentiedeals met producenten van films, televisieprogramma’s, musicals, commercials en games voor het gebruik van muziek. Het…

Nr. 15 Fatboy / Sitting Bull c.s.

  • 17 juni 2008

Geen auteursrecht (meer) op uiterlijke vormgeving zitkussen Fatboy nu het beweerdelijk beschermingswaardige ontwerp éénop-één ontleend blijkt te zijn aan een ouder ontwerp van het zitkussen Airbag. Het bewijsmateriaal van prior art blijkt bovendien min of meer bewust onthouden te zijn aan de Rechtbank in een eerdere door Fatboy uitgelokte bodemuitspraak. Strikte beperking door de Voorzieningenrechter van de eerdere bodemuitspraak tot de rechtsbetrekking tussen hen die hierbij partij waren. Artikel ‘Fatboy / Sitting Bull c.s.’

Multimedia platform fan

  • 23 april 2008

Exploitatie van fancontent door fansites In de vorige Muziekwereld ben ik ingegaan op de handelsnaam- en merkenrechtelijke aspecten van het gebruik van artiestennamen in domeinnamen en op daaraan gekoppelde websites van fans. Mede als gevolg van de voortschrijdende technologische ontwikkelingen gaat digitale adoratie via fansites steeds verder. Een doorsnee fansite is vandaag de dag vaak allang geen eenvoudig online “fanboekje” meer maar een uitgebreid multimediaal exploitatieplatform waarop fans – al dan niet via hyperlinks – foto’s, muziek en filmpjes van…

Beats me! – Taartvulling

  • 9 april 2008

Intellectuele eigendom en muziek vormen samen een bijzondere combinatie. Waar boeken en foto’s met één rechtencategorie in verband worden gebracht – het auteursrecht – kleeft aan muziek een uitgebreide tros intellectuele eigendomsrechten en vergoedingsaanspraken die zich het beste laat vergelijken met een taart. Deze “muziektaart” is opgebouwd uit een rechtenlaag (vulling) en een vergoedingenlaag (slagroom). In deze Beats Me! gaan wij nader in op de rechtenlaag. De opbouw van de taartvulling hangt samen met de wijze waarop muziek in elkaar…

Beats me! – De slagroom op de taart(2)

  • 5 februari 2008

We weten nu hoe het “in de muziek” zit met de rechtenlaag (taartvulling) en een deel van de auteursrechtelijke inkomstenbronnen (slagroom). Wie dacht er al te zijn, komt (gelukkig) bedrogen uit. Er is namelijk méér geld te verdienen. Niet alleen tekstschrijvers, componisten en muziekuitgevers kunnen profiteren van muziekgebruik. Ook de artiesten die de nummers spelen en de producenten van muziekopnamen kunnen hun deel van de slagroom opeisen. Het gaat hier om de collectieve vergoedingsaanspraken van de nabuurrechthebbenden. Eenmaal aangemeld bij…

Beats me! – De slagroom op de taart(1)

  • 5 februari 2008

En dan nu de slagroom op de taart: de vergoedingsaanspraken die voortvloeien uit de aan muziek gerelateerde rechten. In de vorige Beats Me! is aan de hand van een denkbeeldige “muziektaart” geïllustreerd dat de taartvulling bestaat uit een rechtenlaag die is opgebouwd uit auteursrechten en naburige rechten. Deze maand staan wij stil bij de “collectieve” auteursrechtvergoedingen. Wie krijgt wat? Aangenomen dat muziekauteurs door het sluiten van een exploitatiecontract bij Buma/Stemra zijn aangesloten als ook dat hun muziekwerken als zodanig bij…

Beats me! Van wie is de bandnaam?

  • 10 januari 2008

Stel, je treedt al een paar jaar samen op als band. Dan ontstaat er ruzie tussen de bandleden en valt de band uit elkaar. Wat dan? In de Nederlandse rechtspraak wordt er van uit gegaan dat muzikanten die onder een gezamenlijke naam optreden met het doel daar geld mee te verdienen samenwerken als maatschap of vennootschap onder firma (een v.o.f.). Zo’n v.o.f. ontstaat dan automatisch, ook al staat er niets op papier! Besluiten de bandleden te stoppen met optreden, dan…

Page 14of 15: 1 ... 12 13 14 15