Blog

Muziekwereld: ‘Ghostwriting en -producing in elektronische muziek en hiphop. De geest uit de fles’

  • 26 februari 2019

Een veelgehoord gezegde binnen de elektronische muziek is dat een dj ook zelf zijn of haar eigen muziekproducties moet maken om zogenaamd credible te zijn. Los van dat hiermee de draaikunst van dj’s geweld wordt aangedaan – dj’s die geen eigen muziek produceren kunnen nog steeds draaikunstenaars zijn die dansvloeren in vervoering brengen – vormt dit gezegde een belangrijke verklaring voor de opkomst en het succes van ghostwriting en -producing in de elektronische muziek. In dit artikel bespreek ik de…

Muziekwereld: ‘Wake-up call na tragische dood Avicii. Muziekwereld in shock na overlijden Zweedse superster’

  • 26 februari 2019

Op 20 april 2018 overleed Tim Bergling, beter bekend als de Zweedse DJ en producer Avicii. De tragische dood van Avicii veroorzaakte een schok in de internationale muziekwereld, vele artiesten betoonden hun medeleven . Ook Nederlandse DJ’s lieten zich niet onbetuigd, voor hen was Avicii naast vriend en collega ook een belangrijke muzikale inspiratiebron. Laidback Luke, Nicky Romero, Martin Garrix, Sam Feldt en Afrojack, allen delen herinneringen aan en met Avicii. Met zijn 28 jaar ‘overleefde’ Avicii maar net de…

Muziekwereld: ‘Nabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamerproducers. Uitspraak rechter in zaak Martin Garrix’

  • 26 februari 2019

Op 20 september 2017  heeft de Rechtbank Midden-Nederland een langverwachte uitspraak gedaan in de slepende catfight tussen DJ en producer Martin Garrix en zijn voormalige management MusicAllstars Management (hierna ‘MAS’) en platenlabel Spinnin’ Records. Het (tussen)vonnis van maar liefst 48 pagina’s bevat een aantal interessante overwegingen die op bepaalde punten een steen in de muziekvijver werpen en die verder kunnen reiken dan alleen het concrete conflict tussen Martin Garrix, MAS en Spinnin’ Records. In deze bijdrage van Muziekwereld sta ik…

Muziekwereld: ‘Dan zeg je toch gewoon op (met een reden). Uitspraak Hoge Raad in zaak Golden Earring’

  • 26 februari 2019

Op 7 juli 2017 heeft de Hoge Raad een interessante uitspraak gedaan in het langlopende conflict tussen de bandleden van de Golden Earring en muziekuitgevers Nanada cs. De zaak draait in de kern om de buitengerechtelijke beëindiging van muziekuitgavecontracten vanwege het vermeend stilzitten (niet-gebruik, non usus) van de muziekuitgevers. In eerdere edities van Muziekwereld is deze kwestie al vaker aan de orde geweest. Lees het artikel hier verder.

Muziekwereld: ‘The next generation: pick your team. Waarom het voor talentvolle artiesten belangrijk is een goed netwerk op te bouwen’

  • 26 februari 2019

In Muziekwereld 2011/4 en 2012/1 is al eens dieper ingegaan op het onderhandelen over en het sluiten van verschillende muziekcontracten, waaronder op het gebied van management, boekingen, publishing en recording. Deze juridische spelregels zijn en blijven voor alle muziekauteurs en artiesten relevant en het maakt daarbij in beginsel niet uit of iemand net komt kijken of al een gearriveerde wereldster is. Groot verschil tussen het talent en de wereldster zal zijn dat laatstgenoemde zich inmiddels heeft weten te omringen met…

Muziekwereld: ‘Kleine juridische kroniek van het muziekrecht. Overzicht van spraakmakende rechtszaken uit 2016’

  • 26 februari 2019

2016 gaat onder meer de boeken in als een jaar waarin een relatief groot aantal bekende artiesten ons helaas ontvallen zijn, waaronder David Bowie, Prince, Phife Dawg, Leonard Cohen, Mieke Telkamp en George Michael. Verder lijkt de blockchain technologie meer en meer een rol te gaan spelen, ook in de muziekindustrie. Als een van de eerste artiesten in Nederland maakte DJ Hardwell bekend zijn muziekrechten met behulp van die technologie te gaan exploiteren. In 2016 speelde natuurlijk ook weer een…

Muziekwereld: ‘Better safe than sorry: verzekeringen. Waarom verzekeringen voor artiesten en events belangrijk zijn’

  • 26 februari 2019

Muziek is sexy en verzekeringen zijn vooral saai. In deze bijdrage rekent gastauteur en in artiesten en events gespecialiseerde verzekeringsagent Maarten van Denderen af met dit  vooroordeel. Recente calamiteiten laten juist zien dat het kunnen beschikken over de juiste verzekeringen voor zowel artiesten als events/festivals van groot belang is. Slecht of niet verzekerd zijn kan artiestencarrières en meerjarenplannen ernstig verstoren als het een keer goed tegenzit. Verzekeringen dienen daarom gelijke tred te houden met een succesvolle artiestencarrière of investeringen in…

Ars Aequi: ‘Vertolkers van vinyl. Nabuurrechtelijke aspecten van de dj-set’

  • 26 februari 2019

In 1993 heeft onze wetgever, mede onder invloed van de internationale ontwikkelingen, ervoor gekozen om de juridische bescherming van de prestatie van de uitvoerende kunstenaar onder te brengen bij het regime van de Wet op de Naburige Rechten (WNR). Die keuze is niet zonder enige kritiek ontvangen door de rechtspraktijk. Deze kritiek lijkt inmiddels wat verstomd te zijn. In deze bijdrage zal ik aan de hand van het werk van dj’s een poging wagen deze discussie weer wat nieuw leven…

Ars Aequi: ‘Draaikunst of verdraaide kunst? De dj-set als object van het auteursrecht’

  • 26 februari 2019

De dj is met de opkomst van housemuziek van een min of meer passieve ‘plaatjesdraaier’ verworden tot een niet meer weg te denken fenomeen. In schril contrast met het succes van housemuziek en de verschuiving van de rol van de dj staat de onderwaardering en achterstelling van de artistieke waarde van housemuziek en het werk van dj’s. Dit is een opmerkelijk gegeven gezien het feit dat in onze Westerse wereld juist melodie en dichtkunst hoog in het (artistieke) vaandel staan….

Page 3of 15: 1 2 3 4 5 ... 15