Blog

Zoeken en gevonden worden

  • 17 september 2011

Een willekeurige surfsessie op het internet begint niet zelden met een zoekopdracht bij een van de internet-zoekmachines. De kans is groot dat Google die zoekmachine is. Zoeken op bepaalde trefwoorden bij Google laat tegenwoordig zien dat er meer is dan alleen maar de ‘natuurlijke’ zoekresultaten in het midden van het zoekscherm. Bepaalde trefwoorden maken speciale advertenties zichtbaar. Zo is te zien dat zoeken op de bandnaam ‘Destine’ een advertentie oplevert in verband met kaartverkoop voor optredens van Destine. Zoeken op ‘Noorderslag’ geeft een advertentie voor goed- kope slaapplaatsen in Groningen in verband met het gelijknamige muziekevenement. Zoeken op ‘gitaar’ geeft een aantal advertenties in verband met de verkoop van gi- taren en een aanbieding om gitaarles te volgen. Zoeken op ‘Extrema Outdoor’ geeft een advertentie voor de verkoop van kaarten voor het gelijknamige dance-festival. Trefwoorden waaraan deze advertenties gekoppeld zijn worden bij Google AdWords genoemd. Uit genoemde voorbeelden volgt dat het gebruik van AdWords zeer divers is. De dienst Google AdWords is de afgelopen jaren in zowel binnen- als buitenland onderwerp van juridische geschillen geweest. De hoogste Europese rechter – het Europees Hof van Justitie (HvJEG) – heeft recentelijk een aantal belangrijke arresten over deze materie gewezen. In deze bijdrage pas ik het door het Hof geschetste merkenrechtelijke kader toe op de muziekpraktijk in Nederland. Met name het gebruik van andermans merk als AdWord roept interessante vragen op.

Artikel Muziekwereld 2011-3 (AdWords)

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone
Tags: