Blog

Ontwerpers procederen tegen design-galerie

  • 2 september 2014

De designspecialisten van Priveekollektie staan op grote internationale beurzen. Volgens ontwerpersbond BNO maakt de galerie zich schuldig aan niet-betalen en intimidatie. Tijdens Design Miami 2008 was het een blikvanger: een kroonluchter met 41 lampen in druppelvorm, bedacht door de jonge Nederlandse ontwerpster Pieke Bergmans. De prijs van de Light Blub Chandelier was niet mis: 175 duizend dollar (circa 130 duizend euro). Toch was het een koopje, oordeelde TheWall StreetJournal; op de extravagante designbeurs hing ook een kroonluchter die 850 duizend dollar moest opbrengen. Artikel ‘Ontwerpers procederen tegen design-galerie’

Here to stay: op de toppen van het artiestenbestaan

  • 1 juli 2014

Het is een veelgehoord cliché: de top bereiken is eenvoudiger dan daar blijven. Niet alleen in de sport- en modellenwereld maar juist ook in de muziekwereld. Waar in de sportwereld psychologische ondersteuning voor topsporters meer en meer geaccepteerd raakt, wordt in de muziekwereld de roep om mentale begeleiding van artiesten steeds luider. In deze bijdrage wordt nader ingegaan op het nut en de noodzaak van mentale begeleiding en (meer) aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van artiesten. Nadat ik de mens achter de artiest in…

Bescherming van de muzikale improvisatie

  • 6 juni 2014

JURIDISCHE BESCHERMING VAN DE MUZIKALE IMPROVISATIE IN JAZZ EN WERELDMUZIEK Als er één muziekgenre met muzikale improvisatie in verband gebracht kan worden, is het jazzmuziek. Improvisatie is zelfs een discipline binnen de jazz en behoort tot het standaard repertoire van de jazzmuzikant. Improvisatie komt echter ook voor bij andere genres zoals wereldmuziek. In deze bijdrage ten behoeve van de Dutch Jazz and World Meeting gaan wij in op de auteursrechtelijke en nabuurrechtelijke bescherming van muzikaal improviseren en de positie van…

Het chilling effect van Kraftwerk I/II op sound sampling

  • 14 april 2014

Sound sampling is inmiddels een volwassen kunstvorm binnen de muziek en al lang geen ‘klankjatten’ meer. Een kunstvorm die vanwege juridische onzekerheid en hoge transactiekosten nog steeds tegen onnodige beperkingen aanloopt terwijl de technische mogelijkheden om te samplen tegenwoordig haast onbeperkt zijn. Duitse en Ameri- kaanse rechters hebben de speelruimte voor samplegebruikers nog kleiner gemaakt en het is de vraag of dat in Nederland ook zal gebeuren. Hoog tijd voor zelfregulerende maatregelen om sound sampling als kunstvorm te stimuleren.

Online grijstinten

  • 7 april 2014

Meteen na het arrest van het Hof van Justitie EU inzake Svensson over de toelaatbaarheid van aanklikbare (embedded) hyperlinks, vielen de verschillende kampen over elkaar heen. Aan de ene kant rechthebbenden die embedded hyperlinken in beginsel aan voorafgaande toestemming willen binden. Aan de andere kant gebruikers van content die menen dat embedded hyperlinken in beginsel vrij moet zijn. Zwart tegen wit3. Opvallend is dat in deze discussies weinig ruimte voor grijstinten lijkt te bestaan.

Geen blokkade The Pirate Bay

  • 1 april 2014

In eerdere bijdragen voor Muziekwereld heb ik in 2012 in de vorm van een tweeluik aandacht besteed aan de jarenlange juridische strijd van rechthebbenden op muziek, films, (e-)boeken en games tegen de online activiteiten van The Pirate Bay. In 2013 heb ik in Muziekwereld de zaak van online radioportal Nederland.FM behandeld, waarin plaatsing van embedded hyperlinks centraal stond. Onlangs zijn er inzake The Pirate Bay en met betrekking tot het plaatsen van (embedded) hyperlinks belangrijke uitspraken van rechters geweest. Het Hof Den Haag deed op 28…

Digitale toekomstmuziek

  • 12 januari 2014

Mag Sony BMG de dertig jaar oude wereldhits van Julio Iglesias digitaal exploiteren op basis van een artiestencontract uit de tijd dat naburige rechten nog niet bestonden? De rechtbank Amsterdam gaf een tweeledig antwoord. De moraal van dit verhaal: zorg tijdig voor een update van je contracten. Artikel ‘Digitale toekomstmuziek’

Jazzproducties in eigen beheer

  • 12 januari 2014

ONLINE EXPLOITATIE VAN IN EIGEN BEHEER GEMAAKTE JAZZPRODUCTIES De muziekindustrie is constant aan veranderingen onderhevig. Met de opkomst van het internet midden jaren ’90 van de vorige eeuw is er in relatief korte tijd véél veranderd. Waar veranderingen traditiegetrouw volgen op de invoering van nieuwe, vervangende analoge muziekdragers, biedt het internet met één druk op knop haast onbegrensde nieuwe exploitatiemogelijkheden. Nieuwe digitale technieken hebben in rap tempo het klassieke fysieke distributiemodel op zijn kop gezet. Internet blijkt een prima medium…

Muziek herovert de wereld met streaming

  • 7 januari 2014

De muziekwereld bevindt zich wereldwijd in een interessante fase. Een fase waarin muziek voor alles en iedereen altijd en overal beschikbaar is. En met elkaar gedeeld kan worden. Muziek was nog nooit zo divers en veelomvattend aanwezig in het leven van mensen als vandaag de dag. De opkomst van het internet en de social media is zo bezien een zegen voor de muziekindustrie.

Overzicht van spraakmakende rechtszaken uit 2013

  • 1 januari 2014

In 2013 heeft het muziekrecht weer een aantal boeiende zaken opgeleverd. In vervolg op mijn eerdere juridische kronieken van het muziekrecht in de jaren 2011 en 2012 zet ik in deze editie van Muziekwereld een aantal spraakmakende zaken uit 2013 op een rij. Daarbij hanteer ik bij de selectie van zaken dezelfde uitgangspunten als in voorgaande edities. Bekerwedstrijd Vitesse-Ajax moet wijken voor dance-event In januari oordeelde de Arnhemse Voorzieningenrechter in kort geding dat de kaartverkoop van de wedstrijd Vitesse-Ajax in het kader van de kwartfinale KNVB Beker gestaakt…

Page 9of 15: 1 ... 7 8 9 10 11 ... 15