Blog

Do you need help during the corona crisis? Visit our Corona Crisis Portal

  • 10 april 2020

Stichting N8BM and The Nightlife Clerks are presenting the Corona Crisis Portal for individuals and organizations working in the Amsterdam nightlife scene. Are you an Amsterdam based organization and struggling to keep your head above water during the corona crisis? Then don’t hesitate to contact us. Together with a network of experts who are active in different fields we are able to help you. We have set up a daily consultation hour in where the experts will answer all your…

Bjorn Schipper in de SViR: ‘Waarom zou high culture uit een museum wel kunnen, maar low culture uit een soundsysteem niet?’

  • 11 maart 2020

Elk jaar brengt de Studievereniging voor Informatierecht (SViR) 6 blogs uit. De vierde editie van het jaar 2019/2020 betreft een interview door de Redactiecommissie met Advocaat van de Nacht Bjorn Schipper. Met de aftrap van DGTL in het paasweekend begint het festivalseizoen. Hoewel een festival door velen geassocieerd wordt met de verbintenis van Amsterdam als stad is er ook een keerzijde die de kloof tussen festivalganger en buitenstaander kan vergroten. De laatste jaren heeft een groep fanatieke klagers in Amsterdam…

The Nightlife Clerks @ Mary Go Wild: Drag Queens

  • 6 maart 2020

Every first friday of the month, The Nightlife Clerks will host their own radio programme in collaboration with Mary Go Wild focussing on nightlife professionals and the business side of electronic music. Presented by nightlife lawyer Bjorn Schipper. Starting from 6pm till 8pm on Friday March 6, 2020, The Drag Agency will take over the show. Together with side-kick Esther van der Poel and main guest Danielle Jiskoot accompanied by queens Hoax LeBeau and Nancy Goreng, Bjorn Schipper will have…

Join Bjorn Schipper and Esther van der Poel for a Q&A session by Shesaid.so on february 26th

  • 12 februari 2020

On the 26th of February shesaid.so will host a Q&A session regarding mental health and the music industry. Shesaid.so is a global community of woman in the music industry, established in 2014 and based in London. Having about 10.000 members all over the world they created a diverse and international community that connects woman working in the music industry. The community organizes events on which they curate and speak on panels. This includes discussions that raise awareness about important industry…

Muziekwereld: ‘De artiest en zijn klerken’

  • 21 december 2019

Voor het vierde nummer van Muziekwereld 2019 zoomt Bjorn Schipper samen met de fiscaal en financieel specialisten van bureau Grey Men verder in op het belang en de invulling van goed business management voor artiesten: De artiest van de toekomst moet ook fiscalist, advocaat, finance controller, strateeg, sociale media specialist en business manager zijn. Gelukkig zijn er mensen die dit soort taken graag verrichten zodat de artiest kan doen waar hij goed in is, schrijven Bjorn Schipper, Susan Zwijnenberg en…

The Nightlife Clerks x N8BM present: De Nachttafel (special ADE edition)

  • 21 oktober 2019

In collaboration with the Amsterdam Night Mayor Foundation (N8BM), The Nightlife Clerks hosted a special edition of the roundtable discussion called ‘De Nachttafel’ during Amsterdam Dance Event (ADE) this year. This roundtable discussion took place in the aftermath of the landmark decision of the European Court of Justice (CJEU) in the ongoing legal battle on sound sampling between the legendary Kraftwerk and two German hip-hop producers, Moses Pelham and Martin Haas. Following a special panel as part of the ADE…

The art of sampling after Pelham

  • 17 oktober 2019

The decision of the CJEU in the Pelham case offers the users of sound samples, in my opinion, a bit more leeway. When it regards sound samples in a modified form unrecognisable to the ear then reproduction from a neighbouring rights perspective is out of the question and prior consent of the phonogram producer is therefore not required. Recognisable sound samples that engage, in one way or the other, in a dialogue with the sampled work may fall under the…

Bjorn Schipper in AMI ‘De kunst van het samplen na Pelham’

  • 16 oktober 2019

Bjorn Schipper schrijft in het tijdschrift voor Auteurs- Media & Informatierecht naar aanleiding van de Pelham zaak een artikel over het effect van deze uitspraak op de kunst van het samplen: Het HvJ EU oordeelt in Pelham dat het auteursrecht en de naburige rechten afgewogen moeten worden tegen de vrijheid van kunsten zoals neergelegd in artikel 13 van Titel II van het Europese Handvest. Met betrekking tot het gebruik van de zogeheten sound samples – korte geluidsfragmenten van fonogrammen –…

Muziekwereld: ‘Waar muziekcontracten schuren’

  • 2 september 2019

De muziekindustrie is op zichzelf in al zijn facetten een veelkoppig monster. Aan de ene kant zijn er de succesverhalen over artiesten die het gemaakt hebben en bij wie de wereld aan hun voeten ligt. Deze wereldsterren hebben een grote mate van leverage in onderhandelingen met muziekexploitanten zoals bijvoorbeeld muziekuitgevers en labels. Aan de andere kant zijn er in meerderheid artiesten die flink aan de weg timmeren maar (nog) niet die grote stap in hun carrière hebben gezet en nog…

Muziekwereld: Overzicht van spraakmakende rechtszaken uit 2018

  • 16 mei 2019

In de eerste Muziekwereld van het jaar kijken we traditioneel terug op conflicten rondom muziek die in het voorafgaande kalenderjaar in de rechtszaal zijn uitgevochten. Net als in 2012 t/m 2018 staat Bjorn Schipper in de eerste editie van Muziekwereld in 2019 in de vorm van een kleine juridische kroniek van het muziekrecht stil bij een aantal spraakmakende zaken uit 2018. De selectie van deze zaken is op basis van dezelfde uitgangspunten als voorgaande edities gemaakt. Lees het gehele artikel…

Page 1of 15: 1 2 3 ... 15